معرفی و بررسی انواع لنز دوربین عکاسی وکاربردهای آن

 لنز دوربین ها مهم‌ترین ابزار عکاسان هستند؛ حتی بعضی اوقات از خود دوربین نیز اهمیت بیشتری دارند. ولی چرا انتخاب صحیح لنزها آنقدر مفید هستند؟ چرا برخی از لنزها بهتر از لنزهای دیگر هستند؟ پاسخ این سوالات پیچیده‌تر از وضوح و کیفیت تصویر است. لنزها در وهله‌ی اول از این جهت اهمیت دارند که تعیین می‌کنند چه عکس‌هایی می‌توانید با آن ها بگیرید. در این مقاله نکاتی را بررسی می کنیم که می تواند به شما در انتخاب لنز دوربین عکاسی مناسب کمک کند.

شاید با خود بگویید که تشخیص لنزها به دلیل شباهت آنها با یکدیگر بسیار سخت است اما باید بدانید که برای تشخیص لنزها شما باید اطلاعات کامل و درستی از فاصله کانونی داشته باشید. فاصله کانونی به همان فاصله میان مرکز نوری و حسگر دوربین زمانی که لنز بر روی دورترین فاصله دید متمرکز شده است می گویند. هرچه مقدار فاصله کانونی کوتاه تر باشد میدان دید گسترده تر و زوم بر روی سوِژه کمتر می شود و هر اندازه این پارامتر بلندتر باشد میدان دید کوچکتر و زوم بر روی سوژه نیز بیشتر می شود.

معرفی انواع لنز دوربین عکاسی:

به طور کلی عکاسان، لنزها را در دو گروه لنزها زوم و لنزهای فیکس قرار می دهند که لنزهای زوم از فاصله کانونی متغیر و عدسی های متفاوت تشکیل شده اند و لنزهای فیکس کاملا برعکس بوده و تعداد عکسی کمتر و همچنین فاصله کانونی ثابتی را در اختیار دارند. لنزهای فیکس یکی از پرطرفدارترین لنزهایی است که توسط عکاسان استفاده می شود آنها بر این عقیده اند که این لنزها کیفیت بهتری از عکس ها را به ثبت می رسانند و همچنین برای تهیه عکس های پرتره بهترین گزینه محسوب می شوند.

لنز نرمال یا استاندارد

به لنزی، لنز نرمال گفته می شود که از فاصله کانونی برابری با قطر کادری که عکاس در حال عکسبرداری است برخوردار باشد. لنزهای نرمال زاویه دیدی در حدود ۴۶ درجه را در اختیار افراد قرار می دهد و با توجه به اینکه زاویه دید انسان چیزی حدود ۱۳۰ درجه است که ۴۵ درجه آن به زاویه افقی و ۲۶ درصد آن به زاویه عمودی اختصاص دارد، میتوان گفت که شباهت بسیار زیادی با چشم انسان دارد. عدسی های نرمال معمولا نور کمتری را به سمت خود جذب می کنند و عکس های گرفته شده سادگی خاص خود را دارند.

لنز واید انگل 

لنز واید به لنز‌هایی گفته می‌شود که فاصله کانونی‌ آن‌ها کمتر از لنز نرمال باشد. این نوع لنزها زاویه دید گسترده‌تری دارند و می‌توان با آن‌ها نماهای باز را عکاسی نمود. لنزهای واید چند ویژگی اساسی دارند:

  • عمق میدان زیادی دارد.
  • فاصله ها را بیشتر از آنچه که هست نشان می دهد.
  • برجستگی ها ی موضوعات را بیشتر می کند.
  • تکانهای دوربین کمتر محسوس است و برای تصویربرداری در حال حرکت بسیار مناسب است.
  • حرکت افقی و عمودی دوربین راکند نشان می دهد.
  • حرکت بازیگران و وسایل نقلیه درحال حرکت از عمق به جلو صحنه و بالعکس را تندتر نشان می دهد.
  • در موقعی که دوربین بیش از حد به موضوع نزدیک می شود تصاویر را دفرمه می کند مثلا بینی را بزرگتر از حد معمول و پیشانی را پهن و برآمده و پاها را کج نشان می دهد.از این افه برای نشان دادن صحنه های کابوس استفاده می شود.

لنز تله فوتو

خصوصیات لنزهای تله فوتو (۱۰۰mm-800mm) به گونه‌ای است که می‌توانند یک منظره دید بسته برای شما فراهم کنند. این لنزهای بلند، به شما این امکان را می‌دهند که یک فاصله (و احساس عمق را) را فشرده کنید و از فاصله‌ی دور به عکاسی از سوژه‌های به خصوص بپردازید. این لنزها قدرت بالا و عمق میدان کمی دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید از دورترین و کوچک‌ترین سوژه‌ها عکاسی کنید.

لنزهای تله فوتو برای عکاسی حیات وحش، پرتره، ورزشی و مستند مناسب هستند و به شما این امکان را می‌دهند که از سوژه‌هایی در فاصله‌های خیلی دور عکاسی کنید.

لنز ماکرو

لنز ماکرو لنزی است که علاوه برداشتن همه مشخصات لنزهای معمولی، امکان فوکوس کردن در فاصله‌های کم و قابلیت بزرگنمایی اشیا که برای عکاسی ماکرو لازم است را نیز دارد. این لنزها بزرگنمایی برابر با اندازه واقعی شی در فاصله خاصی ایجاد میکنند.کاربرد این لنزها عکاسی از اشیایی کوچکی که قصد بزرگنمایی آنها باشد و یا موجوداتی که امکان نزدیک شدن به آنها نیست. مثل پروانه، ملخ و...(نه شیر و ببر). این لنزها بزرگترین اندازه رو در فاصله خاصی از دهانه لنز ایجاد میکند. بازه این لنزها از 50 م م تا 180 م م است. تفاوت یزرگنمایی این لنزها با توجه به فاصله کانونی آن در مسافت خاصی میباشد. یعنی تمام این لنزها بزرگنمایی 1 به 1 از تصاویر ایجاد میکنند

لنز فیش آی

لنزهای فیش آی یا همان چشم ماهی جزء آن دسته از لنزهایی است که فاصله کانونی بسیار کمی دارد اما در عوض زاویه دید فوق العاده ای را در اختیار عکاس قرار می دهد. اگر بخواهیم دلیل نامگذاری این لنز را برای شما بگوییم باید بدانید که عکسی بیرونی لنز به صورت محدب بوده و به نوعی تداعی کننده چشم ماهی می باشد. نکات زیادی در رابطه با این لنز وجود دارد از جمله اینکه هر چقدر مقدار محدب بودن این لنزها بیشتر باشد به همان نسبت زاویه دید عکاس بازتر شده و انحنای خطوط افزایش پیدا می کند.

لنز کلوز آپ

به این لنزها کپی نیز می گویند. این لنزها نسبت به ضریبی که دارند فاصله کانونی را افزایش یاکاهش میدهند. کلوز آپ لنزبه همراه سایر لنزها استفاده می شود مثلأ اگر کلوز آپ لنزباضریب ۲ با لنزتله ۱۰۰ f استفاده شود فاصله کانونی لنز ۲۰۰ f خواهد بود و بدین صورت قدرت بزرگ نمایی لنز دو برابر خواهد شد. از این لنز بیشتر در عکاسی حرفه ای استفاده می شود و در فیلمبرداری چندان کاربرد ندارد.

لنز تیلت شیفت

لنز های تیلت شیفت (Tilt shift lenses) یا لنز های با قابلیت تغییر زاویه لنز، به عکاس زمانی که در عمق میدان و پرسپکتیو محدودیت دارد کمک می کنند. حقه های نوری که این لنز ها به کار می برند به صورت دیجیتال قابل پیاده سازی نیستند پس هنگام عکس برداری از مناظر و بنا های معماری خاص، ضروری هستند.

لنز زوم

برای صرفه جویی در هزینه و ایجاد سرعت عمل بالاتر در عکاسی نوعی لنز با عنوان لنز زوم یا لنزهای متغییر در بازار عرضه شده است. این لنزها بر روی بدنه خود دو عدد فاصله کانونی درج شده دارند ( مثل ۷۰-۲۴ ) این لنز از واید ۲۴ دارد تا تله ۷۰ . برای تغییر فقط کافی‌ است حلقه روی بدنه لنز را به حرکت در آورید تا فاصله کانونی تغییر کند . این نوع لنز‌ها سرعت عمل بالا و قیمت کم‌تری دارند ولی در کیفیت تشکیل تصویر به پای لنز های ثابت نمی‌رسند.