آموزش نورپردازي در عکاسي تبليغاتي | نورپردازي در عکاسي صنعتي

عکاسي صنعتي به شاخه اي از عکاسي گفته مي شود که وظيفه آن به نمايش گذاردن دقيق و کامل و باکيفيت محصول يا Product مي باشد. در اين شاخه از عکاسي ،عکاس با استفاده از تجهيزات مناسب و انتخاب نورهاي دقيق و کامل تلاش مي کند تا حد امکان تصوري با کيفيت و دقيق از کالا ثبت کند که در آن تمامي خصوصيات ظاهري کالا به نمايش گذارده شود. به بيان ساده تر عکاس صنعتي وظيفه اش اين است که نماي کاملي را از کالا برداشت کرده و جهت ارائه به مشتري يا کارفرما ارائه کند، در اين شاخه همانگونه که بيان شد هدف تنها يک چيز است: نمايش کامل و واضح کالا از زواياي مختلف و زيبا.

نکات مهم نورپردازي در عکاسي

در هر سوژه عکاسي، شما انواع نور اصلي داريد به شرح زير:

نور اصلي يا key light– قوي ترين و اصلي ترين نور
نور فرعي يا fill light– نوري است که مي تواند سايه هاي ايجاد شده توسط نور اصلي را کم رنگ کند.
نور پشت يا back light– نوري که از پشت تابيده مي شود را نور پشت مي گويند.

براي عکاسي صنعتي حتما دستيار داشته باشيد

شايد داشتن دستيار در خيلي از حرفه ها مهم نباشه ، اما در کار عکاسي بي نهايت مهمه که شما يک دستيار با خودتون داشته باشيد . در واقع عکاسي کردن به تنهايي خيلي سخت تر از چيزي هست که فکر ميکنيد .

حتما از tethering استفاده کنيد

يک عکاس حرفه‌اي هر زمان که بتونه از tethering استفاده مي‌کنه . tethering يعني وصل کردن دوربين به لپتاپ به طوري که هر عکسي که شما ميگيريد مستقيما به لپتاپ منتقل ميشه و اونجا ميتونيد عکس رو ببينيد . اين کار علاوه بر اينکه نياز شما رو به کارت حافظه رفع مي‌کنه (چون عکس‌ها روي لپ‌تاپ ذخيره ميشن نه رم دوربين) اين قابليت رو ايجاد مي‌کنه که به راحتي هر عکس رو بعد از گرفتن بررسي کنيد.
رسم کردن با نور

هدف اصلي از نورپردازي در عکاسي صنعتي  نمايش صنعت چه بزرگ چه کوچک به صورت حرفه اي و هنري مي باشد . اگر اجازه دهيد که تصويرتان افت کند چگونه مي توانيد انتظار داشته باشيد که رشدي اتفاق بيافتد . مخصوصا اينکه عکس کسب و کار شما اغلب اولين تصويري است که در زمان فراهم کردن يک کسب و کار جديد بيرون مي دهيد . واژه Photography از دو واژه يونان باستان به دست مي آيد : Photo براي نور و graph براي رسم کردن … رسم کردن با نور . عکس خوب ، بافت ، تنه و سايه را با ابعاد ترکيب مي کند . اين با هر موضوعي متفاوت است . تصاوير را بايد به فلش دوربين گرفت ، اشيا بايد با نور مستقيم روشن باشند . عکس هاي گرفته شده با فلش دوربين ، ساده و بي حالت به نظر مي رسند  .

دقت در جزييات

هر عکس تبليغاتي يک داستان براي گفتن دارد. کوچک‌ترين جزئيات در تصوير مي‌تواند بر نظر بيننده که در اين اينجا در واقع مشتري محصول به حساب مي‌آيد، تأثير بگذارد. بنا‌براين در عکاسي تبليغاتي بيش از هر مؤلفه ديگري بايد بر روي جزييات دقت داشت. اين که چه رنگي در پس‌زمينه محصول بهتر است به کار گرفته شود و يا اينکه محصول در کجاي کادر قرار بگيرد و چه المان‌هايي در تصوير آن را همراهي کند، مؤلفه‌هايي هستند که با به‌کارگيري درست آن‌ها و کمي خلاقيت مي‌توان بهترين و موفق‌ترين عکس‌هاي تبليغاتي را آفريد. البته هرچند که در کلام به ظاهر بسيار ساده مي‌آيد، ولي مسلما مهارت يافتن و متخصص شدن در اين شاخه نيز مانند تقريبا تمام حوزه‌ها، به تمرين، ممارست و کسب تجربه زياد نياز دارد.

عکاسي محصول در عکاسي تبليغاتي

غير از تبليغات آنلاين در خصوص تبليغات آفلاين هم بايد برنامه ريزي کرد. عکاسي تبليغاتي محصولات براي فروش صرفاً در بستر آنلاين و شبکه‌هاي اجتماعي اتفاق نميفته. کسب و کارهاي مي‌تونن براي تبليغ محصولاتشون از طريق پخش تراکت و بروشور و آگهي‌هاي تبليغاتي در مجلات مختلف و رسانه‌هاي ديداري و شنيداري اقدام کنن. اگر قراره عکس محصول از طريق آفلاين به دست مشتري برسه بايد نهايت دقت در رنگ بندي و شيوه عکاسي انجام بشه که عکس بعد از چاپ روي کاغذ‌هاي مختلف نمايش خوبي داشته باشه. بهترين شيوه عکاسي تبليغاتي محصولات اينه که از محصول در زواياي مختلف عکس بگيريد در حالي که نور کافي از اطراف به محصول تابيده مي‌شه. معمولا عکاسان تبليغاتي از نور زمينه مشکي يا سفيد استفاده مي‌کنن تا نگاه مناسب و سازگاري رو در مشتري ايجاد کنه. همچنين عکاسي محصولات با زمينه ساده و تک رنگ باعث تاکيد بر رنگ محصولات به صورت طبيعي مي‌شه و جزئيات بيشتري از اون رو مخاطب مي‌تونه ببينه بدون اينکه حواسش به اطراف عکس پرت بشه.

نورپردازي سافت ( يا نرم ) در عکاسي صنعتي

يکي از مقدمات نورپردازي در عکاسي صنعتي به صورت نرم يا سافت قطع کردن فلاش خود دوربين است، تامين نور محيط و نورپردازي در اين روش با بهره گيري از فلاش استوديويي به همراه جعبه سافت يا همان سافت باکس انجام مي گيرد که زاويه 135 درجه براي آن تنظيم مي شود، (معمولا از سمت راست و کمي عقب تر از دوربين عکاسي اين نورپردازي انجام مي گيرد)
براي گرفتن تصاوير زيبا درعکاسي صنعتي و عکاسي تبليغاتي ، دوربين را از حالت اتوماتيک در آورده و به حالت تنظيم دستي انتقال مي دهيم، سپس ديافراگرام را F/10 تنظيم کرده و ميزان سرعت شاتر را با ميزان سفيدي محيط بک گراند و تابش نور تنظيم مي کنيم و سپس عکس برداري را انجام مي دهيم.

استفاده از لنز هاي استاندارد يا تله

براي عکاسي پرتره محيطي، يعني فضايي که مي خواهيد يک فرد را درون يک بافت خاص نشان دهيد انتخاب فوق العاده مناسبي است. با اين حال لنز هاي وايد که در عکاسي کلوز آپ استفاده مي شوند اجزاي صورت شخص را تحريف و تصاوير ناخوشايندي خلق مي کند. انتخاب بهتر براي عکاسي پرتره استفاده از لنز استاندارد يا لنز هاي تله کوتاه است. فاصله کانوني استاندارد براي پرتره در دوربين هاي فول فريم لنز هاي اوليه 50 ميلي متر، 85 ميلي متر و 70-200 ميلي متر است.

نکات مهم درباره عکاسي تبليغاتي

در عکاسي تبليغاتي بايد به نوع کالا نيز توجه داشت، اگر کالا به نوعي مثال يک کيف چرمي است بايد به‌گونه‌اي نورپردازي شود که بافت آن به خوبي در عکس به ثبت برسد. معمولاً در نورپردازي تبليغاتي با استناد به نوع کالا دياگرام‌هاي مخصوصي تعريف مي‌شود که تعداد و موقعيت نور‌ها را معين مي نمايد. و بهره برداري از اين دياگرام‌ها مي‌توان به نتيجه روتين و قابل قبولي رسيد. در نور‌پردازي تبليغاتي بايد توجه داشت که لوگوي برند کالا بطور کليً واضح به ثبت برسد و به علاوه از طرف ديگر فرم کالا به خوبي نمايان شود. به علاوه از طرف ديگرً بايد توجه داشت که نورپردازي جدي ترين نقش را در فضاسازي تصوير ايفا مي‌کند؛ از اينرو به‌گونه‌اي بايد به کالا نور تابيده شود که حالت احساسي متناسبي را براي تماشاگر تداعي کند. به نوعي مثال براي عکاسي تبليغاتي از مواد غذايي معمولاً نور‌هاي بسيار نرم استفاده مي‌شود تا تصوير به روش يکنواخت روشن شود و يا در عکاسي از جواهرات بهره برداري از يک نور تيز و نقطه‌اي مانند اسپات مي‌تواند در درخشش نگين‌ها بطور کليً مؤثر باشد. به خاطر بهره برداري از فلاش‌‌هاي استوديويي، مي‌توان در کسري از ثانيه عکس ها جذابي را ايجاد کرد. توليدات معلق در هوا و يا بهره برداري از اسپلش آب تکنيک‌هايي هستند که اين ايام زياد استفاده مي‌شود.