عکاسي از ظروف | آموزش عکاسي از ظروف شيشه اي و ظروف چيني

تکنيک هاي پايه عکاسي از ليوان شيشه‌ اي

عکاسي از شيشه و ظروف شيشه‌ اي يکي از چالش برانگيزترين شاخه‌هاي عکاسي صنعتي محسوب مي‌شود.
 

از سافت لايت زرد استفاده کنيد

نورپردازي مهم‌ترين و تاثيرگذارترين عامل در عکاسي از شيشه است. نور طبيعي نرم ( نور هنگام گرگ و ميش با تناژ زرد-نارنجي ) مي‌تواند شيشه را بدون ايجاد رفلکس زياد روشن کند. اگر نور طبيعي مناسب در دسترس نيست، از نور مصنوعي ضعيف و زرد استفاده کنيد.

شيشه را تميز کنيد

اثر انگشت و خاک در شيشه اي روشن به وضوح قابل مشاهده است. قبل از عکاسي شيشه را با  روزنامه يا پارچه تميز کنيد. اغلب پارچه‌ها اليافي از خود را بر روي شيشه باقي مي‌گذارند ( به همين دليل است که روزنامه بيش از پارچه ارجحيت دارد ).

پس زمينه ساده پيدا کنيد

بهترين پيشنهاد يک پس زمينه ساده مي‌باشد که نه خيلي روشن و نه بيش از حد تيره است.

پنهان شويد!

هنگام عکاسي از اشياء بازتاب دهنده، بايد خود را نيز درست مثل دوربين و ادوات عکاسي در سايه ها مخفي کنيد، اين به اين معني است که مراقب باشيد خود و لوازم عکاسي تان همواره در تاريکي قرار داشته باشيد. حواستان باشد که به جاي سه پايه  نقره اي از سه پايه سياه استفاده کنيد. حواستان به لباس هايي که پوشيده ايد هم باشد. ياد بگيريد که چگونه لباس بپوشيد و کجا بايستيد.

براي عکاسي از اشياي صيقلي و بازتاب دهنده از دو فلاش هد (Flash Head) به همراه گريد(Grid) ده درجه استفاده کنيد براي تنظيمات نورپردازي، شما مي توانيد دو فلاش هد با گريد ده درجه در پشت و يک  Beauty dish به همراه يک گريد در بالاقرار دهيد. ممکن است اين کمي پيچيده باشد، اما همه چيز بستگي به نوع سطح صيقلي دارد که با آن سروکار داريد و به همين خاطر است که کاوش در تکنيک هاي مختلف نورپردازي براي رشد مهارت هاي شما مفيد است.

هنگام عکاسي از اجسام شيشه اي، منعکس شدن نور مي‌تواند در عين واحد هم دوست شما باشد و هم دشمن شما ! در حقيقت، اين بازتاب نور است که عکس شما را شکل مي‌دهد و يا حتي منجر به رد شدن آن مي‌شود. وجود چنين ابهامي باعث پيچيده شدن عکاسي از شيشه مي‌شود. بديهي است که شما براي تصويربرداري به نور نياز داريد، اما اگر نور را مستقيما به شيشه بتابانيد، عکس فرانوردهي شده‌اي را ثبت خواهيد کرد. راه حلي که مي‌توان براي رفع اين مشکل به کار گرفت، اين است که سعي کنيد به‌جاي تاباندن مستقيم نور بر شيشه، بازتابي از نور را ايجاد کنيد که به‌جاي از بين رفتن نور روي سطح ظرف، شفافيت و شکل آن را تداعي کند.

براي عکس گرفتن از پشت يک پنجره شيشه اي به يک فيلتر پلاريزه نياز داريد. عکس گرفتن به طور مستقيم از شيشه يک چالش سخت است. براي نتيجه بهتر، مي توانيد از تنظيمات حرفه اي تقليد کنيد و يک اثر "خط سفيد" يا "خط سياه" ايجاد کنيد. براي عکاسي روزمره، تکنيک هايي وجود دارد که مي توانيد استفاده کنيد، اما کنترل بازتاب و تابش خيره کننده مشکل خواهد بود.

تجهيزات و تنظيمات دوربين
 

  • براي عکاسي از اجسام براق نبايد از ديافراگم تنگ تر و ايزو کم استفاده شود .
  • با نزديک کردن دوربين به سوژه عمق ميدان کمتر مي شود .
  • با انتخاب ديافراگم تنگ تر مي توان از وضوح سراسري در تصوير بهره مند شد .
  • براي جلوگيري از ايجاد نويز بهتر است از ايزو پايين استفاده نماييد .
  • همچنين ايزو بالا مي تواند رنگ هاي موجود در تصوير و طيف رنگي را تحت تاثير قرار دهد .
  • براي اين سبک عکاسي بهتر است از سه پايه کمک بگيريد .
  • استفاده از تايمر دوربين نيز بسيار مفيد است .
     

عکاسي صنعتي از شيشه و بلور

عکاسي صنعتي از شيشه و بلور يکي از متنوع ترين سوژه هاي عکاسي به شمار مي رود. همان طور که مي دانيد نور از اجسامي مانند بلور و شيشه عبور مي کند. بلور از شيشه شفاف تر است از اين رو زاويه ي منحصر به فرد خود را در عکاسي دارد. در عکاسي صنعتي از بلور و شيشه از سبک بک لايت استفاده مي گردد. اولين تکنيک براي عکاسي از اين اجسام استفاده از نور پس زمينه با بکارگيري نور چادر يا ميز مي باشد. دومين تکنيکي که در عکاسي از شيشه يا بلور استفاده مي شود اين است که براي نرم کردن نور از لايت باکس استفاده مي گردد. انعکاس نور زماني اتفاق مي افتد که نور از طريق جسمي با چگالي بيشتر عبور کند.

يکي از مهمترين مواردي که در عکاسي صنعتي از شيشه و بلور مي بايست رعايت نمود اين است که دماي نورهاي مورد استفاده در نورپردازي يکسان باشد زيرا در اين حالت است که خروجي عکس کيفيت بالايي خواهد داشت. براي جلوه ي بيشتر در تصوير به هنگام عکاسي از شيشه يا بلور مي توانيد نور پردازي را به گونه اي انجام دهيد تا شکاف و هاله نوري از قسمتي به بيرون از جسم وارد شود که نمايي زيبا از بلور ايجاد مي نمايد. دقت نماييد در انجام اين تکنيک اغراق نکنيد تا بيننده از واقعيت فاصله بگيرد.

عکاسي از بلور يا شيشه به رنگ هاي مختلف در نورپردازي و طرز عکاسي تفاوت ايجاد مي نمايد. مي بايست خاطر نشان کرد يکي از مهمترين فنون در نورپردازي اين است که چنانچه منبع نور به سوژه نزديک تر باشد، رنگ جسم روشن تر مي شود و اگر دورتر و متمايل تر نور تابيده شود، رنگ جسم تيره تر از آن چيزي که هست نشان داده مي شود. از اين رو تاکيد مي گردد فاصله منبع نور از جسم به گونه اي باشد که حتي يک درجه رنگ عکس سوژه با رنگ واقعي آن تفاوت پيدا نکند.

چک ليست عکاسي بلور و کريستال ( عکاسي اجسام شفاف )

مهم ترين اصل براي انتخاب روش نورپردازي در عکاسي بلور و کريستال، انتخاب روشي است که بتواند شکل هندسي و فرم محصول را به خوبي نمايش دهد. در قدم بعد ثبت جزئيات بکاررفته در بدنه و دسته ها هائز اهميت است و مي بايست به خوبي معرفي گردد. پس در نورپردازي تعجيل نکنيد و به کسب تجربه بپردازيد تا بتوانيد بهترين حالت ممکن براي نمايش محصول را انتخاب کنيد.

متداول ترين و اصلي ترين روش نورپردازي براي عکاسي اجسام شفاف ( عکاسي شيشه، عکاسي بلور و عکاسي کريستال ) نور پسزمينه ( Background Light ) يا نور از پشت ( Back Light ) مي باشد. براي درک بهتر تفاوت اين دو منبع نوري مي بايست آنها را تجربه کنيد تا از ويژگي هر مورد بتوانيد در پروژه هاي خود بهره مند گرديد. مهم ترين ويژگي منابع نوري به صورت Back Light، نورپردازي غير مستقيم سوژه ها است.متداول ترين خطاي پيش آمده در عکاسي اجسام شفاف، خطاي نورسنجي است. زيرا دوربين هاي ديجتال به نورسنج انعکاسي مجهز هستند يعني نور بازتاب داده شده از سوژه را اندازه گيري مي کنند که در حالت عکاسي با نور پس زمينه يا نور از پشت از اجسام شفاف، نورسنج دوربين دچار خطا شده و نتيجه قابل قبولي به شما نخواهد داد. توصيه ما به شما استفاده از حالت عکاسي دستي ( Manual Mode ) است که تمامي تنظيمات در اختيار عکاس است.
استفاده از نورسنج در عکاسي بلور و کريستال ( تمامي شاخه هاي عکاسي ) يکي از نکته هاي کليدي و بسيار اثرگذار در کيفيت نهايي تصوير شما خواهد بود. نورسنجي توسط نورسنج و تسلط به تکنينک ها و روش هاي نورسنجي بخش جدايي ناپذير عکاسي اجسام شفاف است. بديهي است براي نورسنجي اجسام شفاف مي بايست کلاهک شيري رنگ نورسنج به سمت منبع نور و پشت به دوربين قرار بگيرد.