پارچه مناسب پرده نمايش | فاصله نصب پرده نمايش تا ويدئو پروژکتور

پروژکتورها در حال حاضر ارزان ترين روش براي دستيابي به بزرگ ترين تصوير ممکن محسوب مي شوند و زمان زيادي است که به جز سمينارها و جلسات اداري، پاي خود را به دور همي هاي دوستانه و اوقات فراغت ما باز کرده اند. چه چيزي لذت بخش تر از اين که هر جا که دوست داشتيد يک سينما خانگي همراه خود ببريد و با دوستانتان به تماشاي فيلم يا مسابقه فوتبال بنشينيد. برخلاف تلويزيون که در آن صفحه از قبل ساخته شده، براي پروژکتورها بهتر است يک صفحه جداگانه که به آن پرده پروژکتور گفته مي شود خريداري کنيد. درست است که استفاده از ديتا پروژکتور ها روي پارچه يا ديوار سفيد هم امکان پذير است اما به طرز محسوسي کيفيت تصوير را کاهش مي دهد و با توجه به اينکه قيمت پرده پروژکتور نسبت به قيمت دستگاه، مبلغ در خور توجهي نيست، توصيه مي شود که با انتخاب يک پرده نمايش مناسب از حداکثر کيفيت خريد خود بهره مند شويد.

پرده نمايش چيست

پرده نمايش يکي از ملزومات جانبي تجهيزاتي نظير  ويدئو پروژکتور،ويژوالايزر ،اسلايد و اوِرهِد است که براي پخش تصاوير  مورد استفاده قرار مي گيرند و مواد بکار رفته در ساخت آن ها از رفلکس يا بازتاب نور جلوگيري کرده و به افزايش کيفيت نمايش تصاوير کمک مي نمايد.پرده هاي نمايش با توجه به نياز مشتريان به، پرده پايه دار ،پرده سقفي دستي و پرده سقفي برقي و بک پروجکشن تقسيم مي گردند

گروهي از کاربران دستگاه هايي نظير ويديو پروژکتور  بنا به دلايل مختلفي از جمله کاهش هزينه، ترجيح مي دهند براي  پخش تصوير ويديو پروژکتور از ديوار، وايت برد يا پارچه سفيد رنگ استفاده نمايند. هرچند اين کار به ظاهر مشکل خاصي ايجاد نمي کند ولي بنا به چند دليل استفاده از پرده نمايش مخصوص ديتا پروژکتور توصيه مي شود.
اولين و مهم ترين دليل ، تفاوت فاحش کيفيت تصوير بين اين دو حالت است. رنگ ديوار و يا پارچه هر چقدر هم که سفيد باشد باز با توجه به جنس و رنگ به کار رفته در پرده هاي نمايش – که موجب کاهش رفلکس نور مي شود – تصوير نا مطلوب تري را ارائه مي دهد و از آنجايي که معمولا کاربران هزينه نسبتا زيادي بابت قيمت يک ويديو پروژکتور با کيفيت مي پردازند، اين صرفه جويي در تهيه پرده و نهايتا مشاهده نکردن حداکثر کيفيت تصوير، چندان منطقي به نظر نمي رسد.
دليل دوم زيبايي و ظاهر کار است. متناسب با محيط و نحوه کاربري، پرده نمايش هاي مختلفي طراحي و ارائه مي شود. پرده نمايش پايه دار (سه پايه پرتابل) براي مصارف پرتابل، پرده نمايش ديواري/سقفي براي مصارف ثابت و نصب دائم، پرده نمايش برقي (موتورايز) براي نصب ثابت در اتاق هاي کنفرانس و سالن هاي همايش و پرده نمايش هاي روميزي به منظور استفاده در کنار ويديو پروژکتورهاي جيبي، از آن جمله اند.
جنس پرده نمايش ويدئو پروژکتور

پرده نمايش ويدئو پروژکتور يک پرده بزرگ به صورت يه صحفه در ابعاد و جنس هاي مختلف است که براي نمايش دادن تصويري که از ويدئو پروژکتور بر روي آن تابيده ميشود براي مخاطبان استفاده مي شود. برخي پرده نمايش ها به طور دائم نصب ميشوند و برخي از آنها موقتي و با پايه و قابل حمل مي باشند. مواد به کار رفته بر پرده هاي نمايش در کيفيت نمايش تصاوير خيلي تاثير گذار است. مهم ترين جزء از پرده نمايش مواد به کار رفته در آن مي باشد. اين نظريه که يه صفحه نمايش فقط صاف باشد به اندازه کافي خوب نيست (و در واقع کاملا نادرست). اکثر فروشگاه هاي پارچه فروشي، نقش حمل کننده موادي که از آنها پرده هاي نمايش ساخته مي شوند را دارند، در واقع اکثرا پرده هاي نمايش از مواد سفيد مات ساخته مي شوند تا پرده در واقع مانع عبور نور شود.

انتخاب پرده نمايش

براي انتخاب يک پرده نمايش بايد پارامترهاي خاصي مد نظر قرار گيرد. اولين نکته تناسب ابعاد تصوير دلخواه کاربر با ابعاد محيطيست که ويدئو پروژکتور و پرده در آن قرار مي گيرند. با توجه به مولفه هاي فني پروژکتور (فاصله از پرده نمايش/قطر تصوير) ابعاد پرده نمايش تعيين ميگردد. در صورتي که تصوير بزرگتر از پرده يا کوچکتر از آن باشد (به ويژه در حالت نصب به سقف که امکان تغيير وضعيت ويدئو پروژکتور نيست) به شدت زيبايي و ظاهر کار تحت تاثير قرار مي گيرد. نوع پرده نيز از انتخاب هاي مهم است. کاربران بايد در هنگام خريد به خوبي اطلاع داشته باشند که قصد استفاده از آن را در چه شرايطي دارند. در صورتيکه مصارف پرتابل مورد نظر باشد و احتمال جابجايي ويدئوپروژکتور و پرده نمايش وجود داشته باشد بهتر است پرده نمايش پايه دار انتخاب شود که مجهز به پايه جمع شونده بوده و حمل آن آسان است. براي موارد غير پرتابل و نصب ثابت در يک محيط (نظير کلاس هوشمند، اتاق کنفرانس، سالن جلسات و ...) پرده نمايش ديواري يا سقفي توصيه مي شود که قابل نصب بروي سقف و ديوار بوده و مي توان در مواقع عدم استفاده آن را در غلاف يا محفظه اش جمع کرد.

فاصله از پرده نمايش (Projector Distance) و بزرگنمايي

اگر قصد داريد اندازه تصويري را که از مجموعه اي از فواصل مي توانيد با پروژکتور بدست آوريد، را محاسبه کنيد، بر روي Projection distance کليک کنيد. اين قسمت امکان وارد کردن فاصله بين پروژکتور و تصوير (فاصله بين لنز و تصوير) را به واحد متر يا اينچ مي دهد. همچنين محاسبه گر مينيمم و ماکسيمم سايز تصوير را نيز نشان مي دهد. ساير اندازه هاي بين اين دو مقدار را مي توان با استفاده از زوم لنز دستگاه بدست آورد.

به طور مثال محاسبه گر “calculator” اطلاعات زير را لازم دارد :

  • چه فاصله اي از صفحه نمايش نشسته ايد ؟
  • اندازه صفحه نمايش چقدر است ؟

چگونگي نصب ويدئو پروژکتور

يکي از سوالات هميشگي در مورد رابطه بين شدت تصوير پروژکتور که بر اساس Lumens بيان مي شود با اندازه ي پرده نمايش است. اينکه براي پرده با ابعادي مشخص چه پروژکتوري با چه شدت روشنائي اي نياز است؟
قبل از پاسخ به اين سوال لازم است مفهومي به نام Aspect Ratio يا ضريب منظري را توضيح دهيم. تصويري که هر پروژکتور روي پرده نمايش مي دهد جدا از رزولوشن آن پروژکتور داراي ضريب منظري مشخصي است. ضريب منظري نسبت طول به عرض يا ارتفاع تصوير است. يا به عبارت ديگر تصوير که به شکل مستطيل روي پرده نمايش داده مي شود چه نسبتي بين طول و عرض اين مستطيل وجود دارد. البته با دانستن رزولوشن تصوير يک پروژکتور هم مي توان به ضريب منظري پي برد. کافيست دو عدد رزولوشن را بر هم تقسيم کنيد. مثلا در رزولوشن 1024X768 نسبت اين 2 عدد 4:3 است که همان ضريب منظري 4:3 است. ديگر ضرايب منظري متداول 16:9 براي رزولوشن هاي 1920X1080 و 1280X720 و ضريب منظري 16:10 براي رزولوشن هاي 1920X1200 پيکسل و 1280X800 پيکسل است.