انواع فيلترهاي پلاريزه | کاربردهاي فيلترهاي پلاريزه در تصوير چيست

فيلتر‌ مخصوص لنز دوربين‌هاي عکاسي و فيلمبرداري چيست و چه کاربردي دارند

اگر از صاحبان دوربين‌هاي عکاسي حرفه‌اي بپرسيد که چرا از فيلتر روي لنزهاي خود استفاده مي‌کنند، احتمالا اکثر آن‌ها پاسخ خواهند داد: «براي محفاظت». اگرچه در واقعيت فيلترها، سطح لنز را در برابر گردوغبار، رطوبت و بر جاي ماندن اثر انگشت بر روي آن حفظ مي‌کنند، اما در واقع عملکرد اوليه‌ي فيلترها بهبود کيفيت عکسي است که در روش‌هاي مشهود يا نه‌ چندان مشهود گرفته‌ايد؛ و اين عملکرد مورد انتظار  به فيلتري که به‌کار گرفته‌ايد و نحوه‌ي استفاده از آن بستگي دارد.
فيلترهاي اصلي شامل فيلترهاي UV (محافظ اشعه ماوراي بنفش)، اسکاي‌لايت (SkyLight) و فيلترهاي محافظ (Protection) هستند که بسته به سازنده‌ي آن‌ها، يا فيلترهاي شيشه‌اي با پوشش ضد انعکاس اصلي هستند، يا در برخي موارد، تنها فيلترهاي UV پايه هستند که در ارائه‌ي عکس، جانب امانت را رعايت مي‌کنند و تغييرات شديدي در عکس ايجاد نمي‌کنند و براي اين‌که لنز خود را تميز و ايمن نگه داريد اين فيلترها پاسخگوي نياز شما خواهند بود؛ اما اگر علاوه بر محفاظت لنز خود به دنبال بهبود کيفيت تصاوير و ويديوهايتان هستيد، بايد يک فيلتر UV يا اسکاي‌لايت تهيه کنيد.

به طور خلاصه در مورد فيلترهاي لنز دوربين اينطور ميشود گفت که:

  • هر فيلتر رنگ هم خانواده را عبور داده و روشن تر مي کند.
  • هر فيلتر رنگ مکمل را جذب کرده و تيره تر نشان مي دهد.

تاثير شگفت انگيز فيلتر لنز پلاريزه

يکي از اصلي‌ترين دلايل استفاده عکاسان از فيلتر لنز پلاريزه ، کاهش تاثير رفلکس نور در صحنه است. انعکاس نور در همه جا همراه ما است و در واقع بخشي از طبيعت است. در کنار رفلکس طبيعي آب رودخانه‌‌ها و درياچه‌ها، ما رفلکس نور در تمامي ساختمان‌ها و شيشه‌هاي آنها را نيز داريم. رفلکس نور در گياهان و سنگ‌هاي زير يک آبشار هم وجود دارد. در اين مواقع که تعداد آنها کم هم نيست، استفاده از فيلتر لنز پلاريزه مي‌تواند تا حد قابل توجهي به کمک عکاس بيايد. بعلاوه استفاده از فيلتر پلاريزه مي‌تواند يک کنتراست و ترکيب رنگ عالي هم از صحنه به ما بدهد.

فيلتر پولاريزه داراي دو نوع اصلي خطي و حلقوي است که در واقع تنها تفاوت آنها با يکديگر در استفاده از سيستم آتوفوکوس است. به شما توصيه مي‌کنيم، در صورتي که از دوربيني با قابليت آتوفوکوس استفاده مي‌نماييد، ترجيحا از فيلتر پولاريزه حلقوي استفاده کنيد. زيرا در هنگام آتوفوکوس، فيلترهاي خطي باعث آسيب ديدن کيفيت، رنگبندي و نوردهي مي‌گردند. اين موضوع تنها تفاوت اين دو نوع فيلتر مي‌باشد. فيلتر پولاريزه يکي از اساسي‌ترين ابزارهاي عکاسي است، که هر عکاسي بويژه علاقه‌مندان به عکاسي لنداسکيپ بايد هميشه بهمراه داشته باشند. بصورت معمول، عکاسان لنداسکيپ براي خريد اولين فيلتر خود به سراغ فيلتر پلاريزه مي‌روند. دليل اين محبوبيت در اين است که پس از استفاده از اين فيلتر شما در لحظه، تصاويري خواهيد داشت که در آن شفافيت تصاوير و کنتراست‌ها بطرز قابل توجهي بهبود داشته است. شايد عده‌اي بر اين باور باشند که بين همه فيلترهاي موجود در اين فهرست، فيلتر قطبنده يا پولاريزه از همه مهم‌تر است. چرا؟ چون جلوه‌اي که روي تصوير ايجاد مي‌کند را با هيچ نرم‌افزار ويرايشگري نمي‌توان شبيه‌سازي کرد.

فيلتر پولاريزه مقدار نور بازتابي‌ به حس‌گر دوربين‌ را کاهش مي‌دهد. درنتيجه استفاده از اين فيلتر، آبيِ آسمان در عکس‌هاي‌تان رنگ تيره‌تري به خود مي‌گيرد؛ انعکاس خيره‌کننده نور در آب يا روي شيشه، مهار مي‌شود؛ و کنتراست کلي صحنه کاهش مي‌يابد. براي مثال، اغلب اوقات وقتي بخواهيد از پشت شيشه، داخل ويترين مغازه‌اي را عکاسي کنيد، انعکاس تصاوير پياده‌رو يا خيابان روي شيشه مانع مي‌شود تا داخل ويترين در عکس ديده شود. با بستن فيلتر پولاريزه و استقرار در زاويه درست مي‌توانيد اثر انعکاس را مهار کرده و از داخل ويترين عکس واضح‌تري ثبت کنيد

خاصيت فيلتر پلاريزه چيست

احتمالا اين سوال در ذهن هنرآموزان عکاسي مطرح خواهد بود که خاصيت پلاريزه چيست؟ بايد ابتدا يه نقش اصلي فيلتر پلاريزه که همان افزايش اشباع و غلظت رنگ عکس است اشاره کرد، علاوه بر اين خاصيت ميتوان از اين فيلتر براي:
 

  • ثبت آسمان آبي تر در عکس ها.
  • عکاسي از کف رودخانه و کف استخر و حذف انعکاس آب.
  • عکاسي از فضاي داخل ماشين و ويترين مغازه ها و حذف شيشه.
  • حذف انعکاس هاي ناخواسته از سطوح شفاف و شيشه اي.
  • عکاسي تصاوير با قدرت رنگي بالا از آبشارها، دريا و رودخانه ها.
  • کاهش نور ورودي به سنسور و بالا رفتن کيفيت نور.


فيلترهاي UV‌ که به عنوان فيلترهاي haze يا مِه نيز شناخته مي‌شوند، به گونه‌اي طراحي شده‌اند که به تاثيرات جوي مانند مِه، رطوبت و ساير اشکال آلودگي‌ها و ناخالصي‌هاي هوا که هرکدام به نحوي باعث تخريب تصوير مي‌شوند، اجازه عبور از فيلتر را نمي‌دهند و حواشي بنفش را کاهش مي‌دهند. اين فيلترها که بر نور مرئي تاثيري ندارند، در انواع مختلفي در دسترس هستند. اگر تصميم به عکس‌برداري از پهنه‌ي بزرگي آب آزاد از ارتفاعات بالاتر و در برف يا شرايط ديگري که شدت نور فرا بنفش را به شدت افزايش مي‌دهد داريد، بايد از فيلترهاي UV قوي‌تري (مانند UV-410, UV-415, UV-420, UV-Haze 2A, UV-Haze 2B, UV-Haze 2C و UV-Haze 2E) استفاده بکنيد. بسته به قدرت پوشش فيلترهاي UV، عکس‌هايي که با اين فيلتر گرفته مي‌شوند شفاف و خالص به‌نظر مي‌رسند؛ ولي فيلترهاي UV با پوشش سنگين‌تر، سيمايي گرم و کهربايي‌گونه به تصوير مي‌دهند و در هر موقعيتي، از صفر تا نيمي از استاپ‌هاي نوردهي را خنثي مي‌کند. استفاده از فيلتر UV نيز در مناطق سايه يا روز هاي ابري براي حذف رنگ رقيق آبي مفيد خواهد بود.

انتخاب فيلتر پولاريزه

در دوربين هاي DSLR فيلترها بر روي شيارها يا رزوه اي که در دهانه ي لنز تعبيه شده، به دوربين متصل مي شوند. اگر دوربين شما اتوفوکوس است، شما به يک "پولاريزه مدور" نياز خواهيد داشت. قبل از خريداري فيلتر پولاريزه، به قطر دهانه لنز خود دقت کنيد زيرا اندازه دهانه هاي لنز با هم متفاوت است. مدل ها و انواع مختلفي از فيلترها در بازار وجود دارد که من شخصاً از فيلترهاي Hoya استفاده مي کنم که از کيفيت خوبي نيز برخوردارند. به خاطر داشته باشيد که فيلترهاي پولاريزه، در مقايسه با فيلتر UV، فيلترهاي ارزاني نيستند و هر چقدر دهانه لنز شما بزرگ تر باشد، به همين نسبت قيمت فيلتر نيز افزايش مي يابد. پس شايد بهتر باشد که براي برخي لنزهاي خاص تان اين فيلتر را تهيه کنيد. به عنوان مثال لنزهايي که براي عکاسي در فضاي باز يا عکاسي منظره استفاده مي کنيد.