چگونه تصاویری شارپ ثبت کنیم | علت شارپ نبودن تصاویر چیست؟

 مایلید بدانید چگونه عکس شارپ بگیرید؟ در این مقاله روشهای عکاسی شارپ را به شما عزیزان آموزش می دهیم. به شما آموزش می دهیم که چطور با تنظیم سرعت شاتر سریع، محکم و ثابت کردن یا نگه داشتن دوربین و استفاده از لنز واید شارپ عکاسی کنید. اصلا شارپ بودن عکس یعنی چه؟ خیلی ساده بگوییم یعنی عکس هایی که به علت های مختلف مثل سرعت شاتر آهسته و لرزش دوربین تار یا مات نشده اند و وضوح یا شارپنس بالایی دارند. بله در این مقاله به علت شارپ نبودن عکس هایتان نیز پی می برید. برای گرفتن تصاویر بسیار شارپ به یک دوربین و لنز بسیار گران قیمت نیاز ندارید. ادامه آموزش را مطالعه نمایید و متوجه همه چیز خواهید شد.

نکته اینجاست که گرفتن تصاویر شارپ قابل قبول، یک مشکل رایج در میان عکاسان است. شاید فکر کنید که برای گرفتن تصاویر بسیار شارپ به یک دوربین و لنز بسیار گران قیمت نیاز دارید. اما نه! در مورد وضوح (شارپنس – sharpness)، مشکل عموما از طرف عکاس است نه دوربین. هنگام عکاسی باید چند نکته را در نظر بگیرید، این نکات احتمال بلوری و مات شدن تصاویر را کاهش می‌دهند.

علت شارپ نبودن تصاویر:

سرعت پایین شاتر

اولین و متداول‌ترین دلیل مات شدن عکس‌ها، پائین بودن سرعت شاتر است. دلیل این اتفاق استفاده از حالت عکاسی خودکار یا نیمه‌خودکار است یا ممکن است سرعت شاتر دستی برای موقعیت موردنظر مناسب نباشد. معمولا این اتفاق هنگام عکاسی در ساعات گرگ‌و‌میش یا در شرایط نوری کم رخ می‌دهد. به‌ندرت در نور شدید روز با این مشکل روبه‌رو می‌شوید. یک قانون کلی برای برطرف کردن این مشکل این است که هرگز از سرعت شاتر کمتر از فاصله‌ی کانونی استفاده نکنید. برای مثال برای یک لنز ۱۴ میلی‌متری، از سرعت شاتر کمتر از ۱/۱۴ ثانیه بدون سه‌پایه استفاده نکنید و برای یک لنز ۲۰۰ میلی‌متری از سرعت پائین‌تر از ۱/۲۰۰ ثانیه استفاده نکنید یا در غیر این صورت از سه‌پایه استفاده کنید. در غیر این صورت می‌توانید ISO را افزایش داده یا از گشادگی دیافراگم بیشتر برای دستیابی به‌ سرعت شاتر بالاتر استفاده کنید. اگرچه افزایش ISO یا باز کردن دیافراگم بر کیفیت تصویر هم تأثیر خواهد گذاشت.

کیفیت پایین لنز

متاسفانه همیشه نمی توان علت شارپ نبودن تصاویر را به خطای انسانی ربط داد . و گاهی نوع تجهیزات مورد استفاده برای عکاسی نیز در شارپ نبودن عکس ها تاثیر گذار می باشند .

این نکته صحیح است که تجهیزات پیشرفته باعث بهتر شدن عکاس نمی شوند اما در هر صورت کیفیت تصویر ارتباط مستقیمی با نوع تجهیزات خواهد داشت .لنز های ارزان قیمت ، اغلب از حالت شارپ لنز های حرفه ای برخوردار نیستند. و به همین دلیل در زمان عکاسی با یک لنز کیت ارزان قیمت نباید انتظار دستیابی به تصاویر کاملا شارپ را داشته باشیم. 

لرزش دوربین

هر اندازه هم که تلاش کنید باز هم احتمال لرزش دست در حین عکس‌برداری وجود دارد، به این ترتیب بهتر است در حین عکس‌برداری از پایه‌های دوربین برای ثابت نگه‌ داشتن آن کمک بگیرید. این امر به‌خصوص در زمان عکس‌برداری با لنز‌های تله که وزن بیشتری دارند کارساز خواهد بود.

به لطف پایه‌ دوربین می‌توانید وزن دست و بازو را به پایه منتقل کنید تا دوربین ثبات بیشتری داشته باشد. این پایه‌ها وزن دوربین را نیز کمتر می‌کنند تا آزادی و اختیار عمل بیشتری در حین عکاسی از سوژه‌های متحرک داشته باشید.

برای ثبات بیشتر استفاده از سه‌پایه نگه دارنده دوربین نیز پیشنهاد می‌شود. در بیشتر مواقع این سه‌پایه‌ها دارای پایه‌های قابل تنظیم ارتفاع هستند تا بسته به سوژه و کادری که قرار است از آن عکس‌برداری کنید ارتفاع دوربین تنظیم شود.

حرکت سوژه

به هر اندازه هم که دوربین شما ثبات داشته باشد باز هم اگر سوژه کوچکترین تکانی بخورد عکس وضوح خود را از دست خواهد داد. به این ترتیب به عنوان یک عکاس حرفه‌ای باید سرعت شاتر را به انداز‌ه‌ای سریع تنظیم کنید که حرکت سوژه را با کمترین لرزش عکاسی کند.

آب و هوا

گاهی اوقات علت شارپ نبودن تصاویر نه به عکاس ارتباط پیدا می کند و نه به دوربین . وضعیت جو و آب و هوا نیز یکی از علت های شارپ نبودن تصاویر شما می تواند باشد . وجود ذرات معلق در هوا و دمای بالا ، دو مورد از علت های شارپ نبودن عکس ها هستند. و برای از بین بردن تاثیر این عوامل ، استفاده از حالت نمای زنده ( Live View  ) و بزرگنمایی بر روی نقطه مورد نظر ؛ در دست یابی به یک تصویر کاملا شارپ در محل نقطه فوکوس دوربین ؛ بسیار مفید خواهد بود.

در نظر گرفتن تمام نکات بالا احتمال این که با تصاویر شارپ به خانه بیایید را افزایش می دهد. هرچند، این کار به تلاش نیاز دارد، و من به شدت توصیه می کنم که هنگام عکاسی در فضای بیرون، آگاهانه فوکوس کنید.